Je to cool. Je to trendy. Je to in. Lahodná káva, kvalitné stroje, hipsterské a iné čarovné priestory kaviarní. Ľuďom sa to páči, vyhľadávajú to, sú zvedaví aj nadšení. Káva a jej kultúra u nás začína vystupovať na svetlo sveta slovenského.

A čo my, osvietení pracanti tejto zeme?

Žijeme prácou. Počítajme spolu – týždeň má 7 dní, to je 168 hodín, z toho v priemere prespíme 56 hodín (tí šťastnejší ešte viac, iní menej). Zostane nám 112 hodín. Ak rátame bežný pracovný deň, ktorý má 8 hodín, tak strávime prácou viac ako tretinu celkového času. A to nehovoríme o tom, že u mnohých dnešných busy hard-working men and women je toto číslo ešte vyššie. Tik – tak. Tik – tak. Je to šialené, v niektorých prípadoch až alarmujúce, ale hľadajme pozitíva.

zrná kávy v mise

Poďme sa (ťa) odmeniť

Firmy si začínajú uvedomovať, že zamestnanci v nich prežívajú viac času ako doma, preto začali dbať o komfort svojich ľudí. Firemné benefity sa stali jedným z kritérií pri výbere spoločnosti, v ktorej chceme pracovať. Je to pochopiteľné. Prečo by sme mali odovzdávať svoje know-how a poskytovať výkony u niekoho, kto si nás neváži tak, ako konkurencia?

Priekopníkom v starostlivosti o zamestnancov je samozrejme Google. Tento level u nás ešte nezvládame. 😊 Štandardom, ktorý vieme nájsť v slovenských firmách sú príspevky na stravné, dopravu, zdravotná starostlivosť, mobilné telefóny, športové aktivity, 13. plat, jazykové kurzy, zvýhodnené ceny firemných produktov  či bonusové dni voľna.

Pokiaľ si človek môže vyberať, tak často hľadá v spleti podobných ponúk hoci aj maličkosť, ktorá sa niečím líši od ostatných. Za povšimnutie stojí napríklad firemný bar pre zamestnancov s nealkoholickými nápojmi, fajčiarska odvykacia kúra, dar pri prejdení určitého počtu km bez nehody, dni voľna navyše pre osamelých zamestnancov a podobné zriedkavé netradičné výhody.

Na druhej strane, firemné benefity nie sú samozrejmosťou a nutnosťou každej spoločnosti. Prečo teda neodmeniť zamestnancov niečím dostupným, neobyčajne obyčajným, ale zaručene potešujúcim?

laptop a šálka kávy

Vybudujte kávovú kultúru aj vo vašej spoločnosti!

S nápadom skvalitnenia pracovného prostredia zamestnancov pomocou kávy koketujú už viacerí majitelia firiem. Chcú sa o svojich ľudí postarať a ponúknuť im komfort prostredníctvom maličkostí. Na to však niektorí v dnešnej uponáhľanej dobe postihnutej megalomániou zabúdajú. Čo z toho, keď máme v kancelárii obrovskú oddychovú miestnosť s parádnou sedačkou oži v koži, keď si napríklad ani nemáme v čom uvariť kávu?

Pozrime sa do praxe

Podujali sme sa na malý test kávovej kultúry v našich spoločnostiach. Hneď na začiatok sa nám podarilo vypátrať dve spoločnosti, ktoré boli v tomto smere diametrálne odlišné. Prvú nemenovanú spoločnosť môžeme označiť za rádového konzumenta kávy na pracovisku. Mám nejaký kávovar, ukázali mi, ako ho vyčistím, čo stlačím, aby mi vypľul kávu. Objednávam takú a takú kávu z Metra, lebo šéf tak kázal. Chutí nám a bodka. To je ešte ten lepší prípad, keď káva aspoň chutí.

Druhá spoločnosť nás zaujala viac. Porozprávali sme sa s Vierkou Feketeovou z bratislavskej pobočky spoločnosti ALCASYS Slovakia, a.s. ,,Myslím si, že ja som tú kávovú kultúru u nás tak trochu zaviedla. Ja som bola vždy náročná na kávu,“ hovorí táto energická Office Managerka.

Vierka vyberá kávu naozaj poctivo. Prezerá internetové stránky, skúša viaceré varianty a testuje, ako na danú kávu zareagujú kolegovia. ,,Už je nás okolo 40, nedá sa vyhovieť každému. Snažím sa nájsť najprijateľnejšie riešenie pre všetkých,“ vysvetľuje nám. Túto situáciu vyriešila šalamúnsky. V spoločnosti majú dva kávovary s dvoma rozdielnymi druhmi kávy. Na recepcii, kde sa prijímajú návštevy a kde prebiehajú stretnutia je umiestnený väčší Promac kávovar. Má viaceré predvoľby na prípravu kávy a manuál na predhriatie šálok.

Kávovar, ktorí používajú s kolegami na poschodí je jednoduchší na obsluhu aj na čistenie. ,,Tak sme to aj chceli. Máme ho od Štúrbaksu, rovnako aj kávu, ktorú v ňom pripravujeme. Zatiaľ je u nás je len tri mesiace, tak je v podstate v skúšobke,. Máme však štandard balíček, v ktorom sú 4kg kávy mesačne a pravidelný servis kávovaru. Pripraví okolo 70 káv denne, väčšinou sú to espressá. Cappuccino sme robili možno raz, každý sa toho skôr bojí, lebo je to náročnejšie s penou,“ usmieva sa Vierka a premieša si zamatovú čiernu kávu.

Kávová dilema

Vyzvedali sme u Vierky, ktorý kávovar má v tomto prípade väčší úspech. „Niekedy sú tie kávy horkejšie, inokedy jemnejšie. Konkrétne Štúrbaks sa zdal našim chlapcom veľmi jemný. Boli totiž zvyknutí na kávu, ktoré sme doteraz kupovali a tá bola o trochu silnejšia. Kto chce jemnejšiu kávu, uvarí si hore v kuchynke Štúrbaks. Kto potrebuje niečo silnejšie, prejde sa dolu na recepciu. Podľa mňa je to skôr o zvyku. Tie silnejšie a horké kávy sa tiež nedajú piť stále, tak u nás to tak zjemňujeme práve Štúrbaksom,“ objasňuje nám.

káva šturbaks

Káva je o pôžitku

Vierka miluje vôňu kávy. Najviac si vychutnáva čerstvo otvorené vrecko kávy. ,,Niekedy mi vonia lepšie ako uvarená káva. U nás máme zopár fajnšmekrov, ktorí sa viac zaoberajú kávou. Majú to ako koníček. Potom sú tu takí, ktorých sa snažím odnaučiť variť si kávu do tých veľkých šálok. Zabezpečila som šálky z hrubého porcelánu, aj od Štúrbaksu. Ale viete, ako to je, chce mať pri sebe veľké pohárisko, aby nemusel každú chvíľu vstávať ku kávovaru. Neuškodí to v rámci psychohygieny. Prejdete sa, vychutnáte si tú kávičku, po ceste sa s niekým porozprávate a hneď je to lepšie!“

Stále sa dá niečo vylepšovať

Nielen v súvislosti s kávovou kultúrou sa dá stále niečo riešiť a vymýšľať. Aj Vierka to vie. Momentálne chce situáciu u nich v spoločnosti skôr sledovať a na základe toho časom podniknúť ďalšie kroky. Teší nás, že sme hneď na začiatku stretli niekoho, kto sa snaží aj v práci vychutnávať si kávu ,,kultúrne“. Ďakujeme, tlieskame a tešíme sa, čo sa dozvieme nabudúce!

Sme aj na sociálnych sieťach

Ak sa vám článok páčil, nezabudnite ho zdieľať